Uit het kloosterarchief van onze zusters [11]
In gesprek met Sjaan Verschuren uit Oploo ![]() |
Discipline boven alles![]() |
Mulo-leerlingen tijdens het eeuwfeest Uit het eeuwfeestjaar dateert ook een andere unieke foto, met de allerkleinsten voorop en de ouderen bovenin, genomen bij de koepel in de kloostertuin met alle mulo-leerlingen uit 1936, die me werd overhandigd door zuster Margarethe van Uden. Die bleek zelfs in staat om, in nauw overleg met oud-klasgenoten en tevens met behulp van oude kweekschool-puntenlijsten uit die periode, heel veel namen te achterhalen, zodat we nu de meeste meisjes van naam kennen die toen op het mulo-internaat zaten. Een fantastisch resultaat als we bedenken dat we praten over 70 jaren geleden. We willen die foto het lezerspubliek niet onthouden, temeer daar er vast en zeker Schijndelse moeders of oma’s op zullen staan! Mocht iemand bij nader inzien de naam van een ‘onbekende’ toch nog kennen……geef het a.u.b. door! ![]() |
De 86 mulo-leerlingen in 6 rijen uit 1936, mooi in uniform onder de koepel in de kloostertuin waarvan de meesten inmiddels ruime tachtigers zijn, vergezeld van 2 zusters; de koepel is tijdens de Tweede Wereldoorlog verwoest en later door een andere vervangen: |
|
Opvoedingsrichtlijnen anno 1872 Nu weer terug naar de chronologische lijn van de geschiedschrijving vanuit het kloosterarchief. Tijdens de bestuursperiode van zuster Emmanuël de Gier en lange tijd daarna, hanteerde men in de congregatie een uiterst belangrijk instrument om de zusters vertrouwd te doen raken met alle facetten van de opvoeding van kinderen, vooral de zusters die fulltime de zorg voor de internaatsleerlingen hadden. Monseigneur Johannes Zwijsen had al voor zijn dood de goedkeuring gegeven aan een compleet reglement dat zeer gedetailleerd van opzet was en in menige zuster- en broedercongregatie zal zijn toegepast. De invloed van geestelijke leidsmannen strekte toentertijd immers heel ver! Het is in 1872 in druk verschenen en laat ons iets proeven van de filosofie en de pedagogische visies achter de vorming van de toenmalige vrouwelijke jeugd. Het reglement bevat diverse paragrafen gewijd aan de opvattingen en regelgeving rond de slaapkamers of slaapzalen, het opbergen van kleren, gedrag in de klassen, de gang van zaken in de ontspannings- of recreatiezaal, de algemene omgang met de kinderen en de vormen van bestraffen, tafelmanieren en tenslotte de rol van het gebed binnen de opvoeding en het vormingsproces. Het 14 pagina’s tellende reglement, uiteraard met zorg en goed overleg samengesteld, is zo boeiend voor de tijd van toen, dat we enige sfeerbeelden willen schetsen door ’n paar letterlijke tekstaanhalingen te publiceren. Het is maar een greep uit het geheel en aangehaald in de spelling en het taalgebruik van toen! ![]() Als tijdens de nachtelijke uren een kind hulp van buitenaf moet hebben schrijft het reglement voor: “Wanneer een kind des nachts eenige hulp noodig heeft zal de aanwezige zuster haar met veel liefde de noodige hulp toebrengen; nooit zal men hiertoe eene der kinderen mogen bezigen”. In het klassereglement lezen we onder artikel 4: “De zusters zullen het als eenen voornamen pligt beschouwen zich met de lompste en minst ervarene kinderen bezig te houden en haren voortgang te behartigen”. Nu zouden we zeggen de allerzwaksten onder hen. Deze zinsnede wordt dan gevolgd door: “De zusters moeten zorgen dat de kinderen slechts zulke boeken lezen, welke met hare jaren en vatbaarheid overeenstemmen, dat er noch uitdrukkingen noch platen in gevonden worden, die hare deugd zouden kunnen schaden”. Interessant en zeer typerend voor de tijdgeest van toen is ook het 1e artikel waar het gaat over de omgang: “De zusters mogen niet toelaten dat de kinderen té gemeenzaam met haar zijn, haar vleijen of over hare deugden en bekwaamheden spreken, maar wel moeten zij gaarne hooren, dat hare medezusters geprezen worden; ja, zij zullen zelfs, zoo veel mogelijk, de liefde en achting der kinderen te haren opzigte vermeerderen. Een tegenovergesteld gedrag zou een jaloersch karakter verraden, hetwelk aan de opmerkzaamheid der kinderen niet zoude ontgaan”. Tenslotte enige opmerkingen t.a.v. het bestraffen van kinderen: “De zusters zullen nimmer een kind tot straf naar bed zenden, haar in eene donkere kamer opsluiten of haar zonder bezigheden laten in geval zij van de anderen afgezonderd is. Ook zullen zij haar nimmer eene straf opleggen die uit gebeden bestaat, want hierdoor zouden de kinderen afkeerig worden van het gebed”. De opvoedingsmethoden anno 2006 zien er heel wat anders uit en internaatsopvoeding is sowieso al grotendeels achterhaald. |
wordt vervolgd voor nadere informatie of suggesties….. Henk Beijers Heunpark 1021 5261 WB Vught tel. 073 - 657 99 15 of via email: archiefcollectie@home.nl |